Gemeentebestuur voert bewonerskaart in

Op 10 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Nieuw parkeerbeleid met bewonerskaarten

In februari 2020 werd de herziening van het Mobiliteitsplan door de gemeenteraad goedgekeurd. Een belangrijk onderdeel van dit plan is het parkeerbeleid. Bij de uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid werden vragen van inwoners, zorgverstrekkers en handelaars verwerkt. Na het doorlopen van de gunningsprocedure werd in december 2020 het parkeerbedrijf Indigo aangesteld.Op 1 maart 2021 stelde de gemeenteraad de tarieven vast.

Het nieuwe parkeerbeleid treedt op 1 april in werking.


Wat wijzigt er?


1. Uitgebreide parkeerzone

  • De blauwe zone waarin je 2 uur kan parkeren door middel van je parkeerschijf, is aanzienlijk uitgebreid. Wens je langer dan 2 uur te parkeren, dan kan je je wagen parkeren op één van de centrumparkings; deze parkeerplaatsen liggen allemaal op minder dan 200 tot 300 m wandelafstand. Daarbij komt nog een extra centrumparking ter hoogte van de Rik De Rycklaan voor 76 wagens, waar je GRATIS kan parkeren; de aanleg hiervan start op 15 maart.
  • De betaalzone is aanzienlijk verkleind en beperkt zich tot het gele ‘Winkellint’: as P. Boelstraat - Kouterstraat- August Wautersstraat, stukje Vrijheidstraat tot aan de Colruyt, stukje Gasthuisstraat tot aan Mariadal, stukje C. D’hooghelaan tot aan de OCMW-site.In de betaalzone worden de automaten vervangen.
     
  • Je dient vanaf nu je nummerplaat in te geven; betalen kan via cash geld, bankkaarten, SMS- parkeren, via de app.
  • Tot voor kort kon je slechts 15 minuten gratis parkeren; dit is gewijzigd naar 30 minuten gratis parkeren in de betaalzone.
  • Er is een uniform parkeertarief van € 1/u, overal in Temse, ook waar de parking in privébeheer is bij de firma Indigo
  • Op zon- en feestdagen én op 11 juli is parkeren gratis.
     
• In de Kasteelstraat komen vier parkeerplaatsen ‘Koop en Ga’ met smartsensoren, waar je max. 30 minuten gratis kan parkeren, om ook de parkeercirculatie ter hoogte van de handelaars te bevorderen.

2. Bewonerskaarten
 
Inwoners uit de blauwe én gele zone kunnen een bewonerskaart aanvragen, met een maximum van 2 bewonerskaarten per adres.
 
• De eerste bewonerskaart is GRATIS.
• Voor de tweede betaal je € 150.
• Zorgverstrekkers kunnen eveneens een GRATIS kaart aanvragen.
Zij dienen in de betaalzone wel steeds hun blauwe schijf te leggen, zodat zij aantonen dat ze max. 2 uur parkeren. Onder ‘zorgverstrekkers’ verstaat men huisartsen (dokters algemene geneeskunde), kinesisten, thuisverpleegkundigen en persoonsverzorgers (sector gezinszorg, helpen bij wassen, aankleden, verzorgen en eten geven van hulpbehoevende personen).

• De blauwe zone is opgesplitst in een zone A en een zone B, afhankelijk in welke zone je woont; hier mag je met je bewonerskaart parkeren.

• Bewoners uit de gele zone, kunnen hun bewonerskaart enkel gebruiken in de straten die behoren tot de blauwe zone. Op deze manier is er voldoende circulatie ter hoogte van de parkeerplaatsen in het winkellint, wat essentieel is voor de lokale handelaars.
 
Het aanvragen van een bewonerskaart gebeurt bij het parkeerbedrijf Indigo. Alle bewonerskaarten zijn digitaal; je hoeft deze dus niet zichtbaar in je wagen te leggen. De parkeerwachters kunnen alle digitale bewonerskaarten raadplegen via de toestellen waarmee zij ter plaatse controleren.

Als je toch een fysieke bewonerskaart wenst, kan je deze aanvragen bij het parkeerbedrijf. De bewonerskaart moet aangevraagd worden bij het parkeerbedrijf en vergezeld zijn van de volgende bewijsstukken:
• inschrijvingsformulier (roze formulier) van het voertuig
• bewijs waaruit blijkt dat men zorgverstrekker aan huis is (attest Orde van Geneesheren, RIZIV-attest, erkenning door Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid of bewijs van vestiging van de zorgpraktijk op het grondgebied van de gemeente).
 
Heb je een garage en wens je niet te betalen voor de tweede bewonerskaart, kan dit indien je één van je wagens parkeert in de garage of op je oprit. Voor een Z-plaat of Taxinummerplaat kunnen geen bewonerskaarten worden aangevraagd.
 
Voor wie niet betaalt in de betaalzone of geen parkeerschijf legt in de blauwe zone, geldt een retributie van € 30 (dagtarief). Wie in de zone woont waarop het nieuwe parkeerbeleid van toepassing is, en over een bewonerskaart beschikt, hoeft niet te vrezen voor deze retributie.
 
3. Motorhomeparking
 
Ook voor de motorhomeparking zijn er enkele wijzigingen:
• Max. parkeerduur wordt 72 uur.
• De registratie zal gebeuren via nummerplaat, waardoor misbruik beperkt wordt.
• Parkeren zonder gebruik van water en elektriciteit wordt 4 euro/ dag.
• Parkeren met inbegrip van elektriciteit en water wordt 10 euro/ dag.
• Wie zonder geldig parkeerbewijs parkeert, betaalt € 20.
 
Hoe word je geïnformeerd?
 
Bij de uitwerking van een nieuw parkeerbeleid is communicatie zeer belangrijk. Daarom is er samen met het parkeerbedrijf een communicatietraject uitgewerkt.
o Alle inwoners uit de blauwe en gele zone ontvangen een folder met detailinfo.
 
o De parkeerwachters zullen in april flyers uitdelen in de zone waarop het parkeerbeleid van toepassing is.
 
o Automobilisten die in de zone geparkeerd staan, ontvangen tussen de ruitenwisser een flyer met één van volgende boodschappen:
▪ Dat men in een blauwe zone staat en dus de parkeerschijf dient te leggen.
▪ Dat men op een ‘Koop en Ga’ plaats staat en dus slechts 30 min. mag parkeren.
▪ Dat men in de betaalzone staat.
 
o Tijdens de sensibiliseringsperiode worden géén retributies uitgeschreven. Met dit nieuwe parkeerbeleid komt onze gemeente tegemoet aan een aantal essentiële noden van de inwoners, handelaars en zorgverstrekkers. Daarnaast wilt zij ook het gebruik van de centrumparkings stimuleren voor wie langer dan 2 uur wenst te parkeren. Door gebruik te maken van deze centrumparkings vermijdt men boetes. Wanneer het gebruik van bewonerskaarten, gecombineerd met de blauwe zone, gunstig wordt geëvalueerd, biedt het Mobiliteitsplan de mogelijkheid om de blauwe zone, samen met bewonerskaarten, uit te breiden naar de straten boven het ‘Winkellint’.
 
Info
Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman, 0486 78 54 81, lieve.truyman [at] temse.be
Dienst Mobiliteit, 03 710 12 24, mobiliteit [at] temse.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is