Publieke laadpalen voor elektrische wagens in Temse

Op 5 maart 2020, over deze onderwerpen: Duurzaamheid, Mobiliteit en verkeer

Tussen 2017 en eind 2020 werden en worden nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens geplaatst in héél Vlaanderen, waarvan minstens één in elke gemeente. Tegen eind 2020 zullen dat er 2 500 in totaal zijn. Recent werden in Temse bijkomende laadpalen geactiveerd. Dat brengt het totaal op 7 locaties. Aan een laadpaal kunnen 2 auto’s tegelijk opladen.

 

 

 

Locaties laadpalen

Elversele: Hof ter Elstlaan, parking E. Naudtszaal
Velle: kerkplein
Temse: Vroonhoflaan, parking begraafplaats
Steendorp: Narcissenlaan 3
Temse: Oeverstraat 15, parking Bib
Temse: Consciencestraat, parking aan frituur
Temse: Stationsplein, appartementsgebouw

Volgende laadzuilen staan nog op de planning om dit jaar gerealiseerd te worden:

Steendorp: Oeverdam
Tielrode: Burg. A. Heymanstraat ter hoogte van frituur
Temse: site De Zaat

Publieke laadpalen als katalysator voor het gebruik van elektrische wagens

De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbedrijf Fluvius samen een spreidingsplan opgemaakt voor bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. De eerste nieuwe laadpaal werd op 11 mei 2017 in Oostende ingehuldigd. De beste locaties voor het inplanten van de nieuwe laadpunten werden gekozen, zoals carpoolparkings, kantoorgebouwen, handelscentra, mobiliteitsknopen en plaatsen voor vrijetijdsbesteding. Laadpaaloperator Allego staat via een concessie in voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.

Waar wordt meest opgeladen?

Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders. Uit studies blijkt dat 70 % van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20 % van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden. Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10 %. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Het is de combinatie van alle types laadpunten, die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken. 

Laadpaal op verzoek

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen. Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via Fluvius (fluvius.be >Duurzame mobiliteit). Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere publieke laadpalen.

Wat verwacht de elektrische rijder?

Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken.  Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat alle kaarten toegang krijgen tot de publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is