Temse koploper in verLEDding van openbare verlichting in Vlaanderen!

Op 24 juni 2024, over deze onderwerpen: Duurzaamheid, Openbare werken

In het kader van de Vlaamse en Europese klimaatdoelstellingen kiezen de lokale besturen in samenwerking met Fluvius ervoor om de openbare verlichting energie-ëfficienter aan te pakken. Doorheen heel Vlaanderen worden de klassieke straatlampen vervangen door in LEDverlichtingstoestellen. Doelstelling is om in 2028 alle verlichtingstoestellen omgebouwd te hebben, Temse lijkt deze doelstelling al veel vroeger te kunnen halen aangezien het reeds 80% van de straatverlichting heeft verled! Schepen voor duurzaamheid Tineke Van Britsom: "Op het grondgebied van Temse staan 4528 openbare verlichtingstoestellen, hiervan is er reeds 80% verled dit in tegenstelling tot Vlaanderen met gemiddeld een verleddingsgraad  van 50%."

Ecologisch en economisch degelijk bestuur

Duurzaamheid is een beleid én een visie die overal in het gemeentebestuur van Temse verweven is, zo ook bij de nutsvoorzieningen. Eén van de nutsvoorzieningen die enorm veel energie (en dus ook geld) verbruikt is de openbare straatverlichting. Temse was als één van de eerste gemeenten in het Waasland die bij de uitbreiding van de straatverlichting er voor bewust voor koos om die verlichting te verLEDden.

Schepen voor openbare werken en nutsvoorzeningen Lieve Truyman: "Het vroegtijdig verledden van onze openbare straatverlichting was een bewuste keuze. Naast het positieve effect op onze CO2 uitstoot merken we ook een duidelijke impact op het budget dat we als gemeente moeten uitgeven aan elektriciteitskosten van onze straatverlichting."

Wat houdt verledden nu eigenlijk in?

Verledden wilt zeggen dat de straatverlichting minder strooi licht vormt, wat zorgt voor minder hinder en hetgeen dat moet verlicht worden, duidelijker in beeld komt voor de weggebruikers.Hiernaast heeft ledverlichting ook minder impact op het klimaat aangezien het minder CO2 verbruikt.

De helft van de verledde verlichting is 'slimme ' ledverlichting, hiermee kan je als wegbeheerder nog preciezer inzetten waar er 's avonds extra of minder verlichting aanwezig moet zijn. Schepen voor mobiliteit Lieve Truyman: "Deze slimme verlichting wordt nu al ingezet bij ongevallen, wegenwerken of zelfs bij evenementen, hier zetten we in op meer verlichting. In omgevingen waar minder licht nodig is zoals natuurgebieden, worden deze gedimd.".

Informatie

Voor interview en beleidsvragen: Lieve Truyman (schepen voor Mobiliteit en openbare werken en nutsvoorzieningen), 0486 78 54 81, lieve.truyman [at] temse.be

Tineke Van Bristom (schepen voor Duurzaamheid), 0478 22 20 03, tineke.van.britsom [at] temse.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?