Poëzieroute 'Dichter bij de dijk' wordt op zondag 23 juni om 14u ingehuldigd in Temse

Op 19 juni 2024, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Cultuur

Lokaal Bestuur Temse organiseerde in het begin van het jaar een poëziewedstrijd 'Dichter bij de dijk'. Op zondag 23 juni worden de winnende Temsese dichters gehuldigd met een poëziepaneel die zullen geplaatst worden op de dijk van Steendorp, Tielrode, Temse en Elversele. Een tevreden schepen voor Cultuur Lieve Truyman meldt: " Temse heeft geen vaste gemeentedichter, onze inwoners zijn allemaal onze gemeentedichters. Ik gebruik tot op de dag vandaag bij het voltrekken van een huwelijk nog steeds één van de gedichten uit de editie van 2017."

In het kader van het intergemeentelijk project 'Land van Reynaert' organiseerde Temse een poëziewedstrijd 'Dichter bij de dijk', alle inwoners van onze gemeente kregen de kans om gedichten te maken en in te dienen. Een jury selecteerde uit de vele inzendingen 13 gedichten die vanaf zondag te vinden zijn langs onze prachtige dijk. 'Dichter bij de dijk' werd georganiseerd door het team Cultuur en de Bibliotheek in samenwerking met het Davidsfonds Temse, Heemkunidge Kring Braem vzw en Toerisme Temse.

Bestuurslid van de beheerraad Bilbiotheek en cultuurcentrum Margo Mettepenningen: " Voortaan kom je als wandelaar of fietser 13 gloednieuwe poëziepanelen tegen op de dijk van Steendorp, Temse, Tielrode en Elversele. Deze panelen zullen een gedicht omvatten van de genomineerde Temsese dichters."

Voorzitter van het Davidfonds Temse, lid van de cultuurraad en bestuurslid voor N-VA Temse Hilde Staut zegt: "Poëzie en het lezen ervan is een essentiële schakel voor onze Vlaamse gemeenschapsvorming. Ik ben alvast benieuwd naar de gedichten die ik zal tegenkomen op onze prachtige dijk!"

Ruimte voor poëzie van de jeugd

Ook vele jonge Temsenaren schreven een gedicht in het kader van deze poëziewedstrijd en hiervan is één genomineerd. Schepen voor jeugd en onderwijs Tineke Van Britsom: "Ik ben verheugd dat ook jongeren en de scholen actief mee deelnemen aan deze gemeenschapsvormende wedstrijd. De jongste dichter is 10 jaar oud, een levend bewijs dat poëzie nog leeft binnen de jeugd!"

Contact

Voor interview en beleidsvragen: Lieve Truyman (schepen van Cultuur), 0486 78 54 81, lieve.truyman [at] temse.be

Voor andere vragen: team Cultuur, 03 710 12 74, dichterbijdedijk [at] temse.be

Algemeen: Communicatie, 03 710 12 68, communicatie [at] temse.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?