N-VA Temse voorstander van een “sneeuwtelefoon”.

Op 20 december 2011

De eerste sneeuw van de laatste dagen kondigt de winter steevast aan.
 
Het politiereglement verplicht bewoners om voetpaden sneeuwvrij te maken zodat voetgangers een veilige doorgang hebben. Dit is niet altijd evident voor iedereen … denken we maar aan bejaarden en minder mobiele mensen.
De gevolgen van het niet ruimen van de stoep kunnen nochtans groot zijn. De spoeddiensten weten er alles van: sneeuwdagen leveren altijd extra drukte op. Bovendien is er ook nog het probleem van de aansprakelijkheid..

Vaak helpen familie en buren om de sneeuw te ruimen, maar dat is niet altijd het geval.
Wie zelf de sneeuw voor zijn deur niet kan ruimen moet, volgens N-VA, in Temse beroep kunnen doen op een “sneeuwtelefoon”. Zo'n sneeuwtelefoon is een meldpunt waar bewoners hulp kunnen vragen voor het ruimen van sneeuw voor de deur.

Uiteraard hoeft deze dienstverlening niet volledig gratis te zijn en kan er een kleine vergoeding gevraagd worden.

Voor het ruimen van de sneeuw kunnen de technische diensten van de gemeente en/of PWA’ers ingeschakeld worden.
Het moet ook mogelijk zijn om hiervoor vrijwilligersgroepen te mobiliseren. Dit zou bijvoorbeeld een mooi initiatief kunnen zijn voor een jeugdvereniging, die hiervoor dan een kleine vergoeding ontvangt voor haar kas. Dit heeft dan meteen nog een opvoedende en gemeenschapsvormende waarde.

Controle op de doelgroep is echter noodzakelijk; het kan niet de bedoeling zijn dat iedereen spot goedkoop zijn stoep laat ruimen.

Ook voor de levering van strooizout kan de sneeuwtelefoon ingeschakeld worden.

Op dit ogenblik kunnen hulpbehoevenden eventueel terecht bij de dienst thuiszorg van het OCMW (03/710.25.46). Of dit een echte “sneeuwtelefoon” is, is niet duidelijk.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is